dilluns, 2 de novembre del 2015

President de Govern, no pas de la República per Xavier Massot Martí

SAVIESA DE GOS

Xavier Massot Martí, de Lleida estant
CUPJunts

President de Govern, no pas de la República

Sembla que en les negociacions en curs entre la CUP i Junts pel Sí, hi ha certes fixacions mentals que, oblidant la necessària perspectiva, dificulten els termes de l’acord global. Una d’aquestes gira entorn de la persona d’Artur Mas, si ha de ser o no el darrer President del Govern de la Catalunya Autònoma. I aquí s’atura el discurs públic de la majoria dels negociadors, donant per suposat que el que s’escolleix ara és el futur President de la República Catalana. I en això rau una gran confusió i un gran error.
Que la persona que encapçali el proper govern autònom hagi de ser el Primer President de la República enlloc està escrit. Al contrari. No ha dit públicament vàries vegades el mateix Artur Mas, que un cop proclamada la República, ell no es tornaria a presentar a unes eleccions? Per què no l’hauríem de creure si fins ara tot el que s’ha compromès a fer, ho ha fet finalment, amb més o menys fortuna?
Fem anar una mica la imaginació i pensem que finalment s’arriba a un acord per formar govern. Pensem una mica més enllà i visualitzem el dia que es proclami al Parlament la República Catalana. En aquell moment, de fet, només tindrem un President de Govern provisional d’una República que haurà de convocar eleccions constituents per elegir les autoritats d’aquell nou Estat. S’haurà d’escollir un Parlament, però també, i de forma separada, un President de la República. I aquest Parlament constituent haurà d’elaborar la primera Constitució de la República Catalana que haurà de sotmetre a referèndum posteriorment. I mentrestant, el President de la República, un cop elegit, tindrà com a missió encomanar la formació del primer govern republicà a la força o forces polítiques que puguin formar una majoria parlamentària. És a dir, tindrem un President de la República amb uns poders limitats que no serà qui establirà les polítiques de cada Conselleria, això correspondrà a un Govern presidit per un Primer Ministre amb poders executius i suport parlamentari. Aquesta serà la realitat o molt similar.
O també pot anar d’una manera diferent. Un cop proclamada la República Catalana, el Parlament pot decidir constituir-se en Parlament constituent, començant a elaborar la nova Constitució. Podria nomenar un executiu provisional, dictar les normes transitòries on fonamentar la nova República i un cop enllestida la tasca constituent convocar el referèndum, abans i tot que unes noves eleccions. En tot cas, el futur no està escrit, i aquest guió, l’hauran d’escriure els diputats de l’actual majoria parlamentària, si ara arriben a un acord per formar govern.
Certament no sabem encara si el President de la República tindrà més competències que la representació institucional a nivell internacional i la facultat d’encarregar la formació de govern i de dissoldre el Parlament en certs supòsits. Això s’haurà d’elaborar pel primer parlament republicà en la Constitució del país. Però quasi podem estar segurs, que la República Catalana no serà una República presidencialista a l’estil francès. En tot cas, haurem de lluitar perquè no ho sigui, els que pensem que ha de tenir uns poders limitats.
En aquestes circumstàncies, té tanta importància que Mas sigui ara el president del Govern autònom, si tothom hauria de saber que en cap cas serà el primer President de la República Catalana? Els negociadors, i sobretot la CUP, no haurien de perdre mai de vista això. Aquesta hauria de ser la perspectiva. Potser d’aquesta manera, l’acord que esperem tots els sobiranistes seria més fàcil i ràpid. No crec que sigui un bon indici declarar que no es vol entrar al govern però sí vetar futurs consellers. La CUP ha d’estar a les verdes i les madures. És totalment injust i infantil no voler assumir responsabilitats, però condicionar nomenaments. En tot cas, Anna Gabriel està demostrant unes ganes boges per figurar i mostrar-se com l’autèntica dirigent dogmàtica i inflexible que marca el pas de la CUP, encara que també és de suposar que aquest dogmatisme bé molt influenciat per tota la trajectòria ideològica de Gabriela Serra, a qui tant admira (un autèntic tàndem generacional Gabriel-Gabriela).
D’altra banda, pensar en un acord, on el President del Govern tingui menys pes polític i competències, repartides aquestes entre dos vicepresidents no és una mala proposta, tal com estan les coses, si això facilita l’acord. O potser una fórmula compartida de President de la Generalitat i Conseller en Cap, ja assajada durant el primer tripartit potser desactivaria l’oposició frontal dels diputats de Catalunya Sí que es Pot (i fins i tot del PSC), afeblint l’oposició unionista a la investidura.
Però els mals en aquests moments no venen només de la CUP. Tant ERC com CDC, en mostrar la voluntat de concórrer separats a les eleccions del 20D, mostren una certa feblesa en les seves conviccions. L’argument pel qual així poden atreure millor els votants de la CUP i els d’UDC està per demostrar però a molts no ens convenç. Perquè si entre les dues forces no superen els 19 diputats, no mostraran més fortalesa del sobiranisme que l’actual composició i ja sabem que qui no avança, retrocedeix. Ara bé, si és cert que segons algunes enquestes sembla que la suma superaria de llarg els 21 diputats, la perspectiva segur que seria una altra. De totes maneres, jugar a l’atzar en aquests moments tan importants no sembla el més assenyat. En aquest sentit no ajuda gens tant les declaracions de Francesc Homs com les de Marta Rovira. El primer dient que serien molt imaginatius. Per oferir l’oferta que ens han mostrat penso que la imaginació l’han guardada en un calaix ben amagat, molt característic de les repetides ficades de pota d’Homs que fica dubtes sobre la seva idoneïtat per ser el cap de CDC a Madrid en els moments tan delicats que ens esperen, realment un autèntic “boques”. I tampoc poden tranquil·litzar les paraules de Marta Rovira, amb aquell posat de monja laica, dient-nos als sobiranistes que no cal que patim per res. Home, veient-la a ella i els seus pobres arguments, potser sí que ens hem de preocupar una mica. Qui és ella per dir-nos quines han de ser les nostres preocupacions? El que cal són més fets, més acords, més arguments i més convenciment que el de fa mesos mostra, malgrat que la presència de Joan Tardà i Gabriel Rufián puguin compensar la beneiteria de la dirigent republicana.
En definitiva, cal reclamar dels polítics, tant de la CUP com de Junts pel Sí, que tinguin els conceptes clars, que no vulguin falsos protagonismes, menys declaracions i més acords. Perquè no és el mateix un Cap de Govern que un President de la República.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada