Quants diners tindria la Catalunya independent?
Castells avisa que al principi la millora es notaria més en l'economia general que en les finances públiques
DAVID MIRÓ Barcelona |
Un dels debats més encesos que deriva del càlcul de les
balances fiscals és respondre a la següent pregunta: quants diners de
més tindria la Generalitat en cas que Catalunya es declarés independent?
Sobre aquesta qüestió han polemitzat recentment, d'una banda, el
polític socialista Josep Borrell i l'empresari Joan Llorach des de les
pàgines d' El País i, de l'altra, l'economista Xavier Sala i
Martín des de l'ARA. Mentre que els primers defensaven que Catalunya
disposaria de 792 milions (dades del 2009) després de descomptar la part
del dèficit de l'Estat que li pertocaria, el segon argumenta que
aquesta quantitat s'ha de "neutralitzar" i dóna per bona la quantitat de
16.500 milions que calcula la Generalitat.
Un dels
principals experts sobre la matèria és l'exconseller socialista Antoni
Castells. Va ser ell el que, en un famós article publicat el 2000, va
establir la necessitat de la "neutralització" de les dades de les
balances fiscals per corregir l'efecte del dèficit de l'administració
central. Castells, que defuig el pim-pam-pum polític, continua produint
papers acadèmics en què no evita qüestions espinoses. La seva última
aportació, a la qual ha tingut accés l'ARA, és un capítol dins d'un
volum del Col·legi d'Economistes que es presenta el 13 de febrer sobre
l'impacte econòmic de la independència i que porta un títol força
explícit: Sis comentaris sobre la viabilitat econòmica de la independència i dos aclariments previs. Un d'aquests comentaris està dedicat, precisament, al debat de les balances fiscals.
Màxima transparència
Allà, un cop aclarits els diferents mètodes de càlcul i els resultats
que ofereixen, dóna el següent consell: "Crec que també políticament,
no només per una qüestió de rigor acadèmic, és un error, des de
Catalunya, no posar totes les cartes sobre la taula en aquesta matèria i
exhibir una vegada i una altra només aquelles estimacions que ofereixen
un dèficit fiscal més perjudicial per a Catalunya. En primer lloc,
perquè no cal exagerar les xifres per defensar l'aspecte central del
nostre plantejament, que és que el dèficit fiscal és manifestament
excessiu. És més, exagerar-les és perjudicial, perquè es donen
arguments a l'altra banda, que, desacreditant simplement la xifra que es
fa servir, fa planar ombres de dubte sobre el conjunt del raonament. I
en segon lloc, i sobretot, perquè els ciutadans han de poder decidir
coneixent la realitat en el seu conjunt, amb les parts favorables, sens
dubte, però també amb les dificultats. La il·lusió dels ciutadans en un
projecte no s'ha de basar en la ignorància o la creença en paradisos
irreals, sinó en la convicció que la causa mereix fer els esforços que,
sens dubte, pot comportar assolir-la".
Llarg i curt termini
Sobre el debat acadèmic que suscita la necessitat o no de neutralitzar
les dades afirma: "A curt termini són més apropiades les dades «sense
neutralitzar». En canvi, a llarg termini, si considerem que el
pressupost del govern central tendeix a estar equilibrat al llarg del
cicle, les dades «neutralitzades» recullen millor l'efecte permanent (o
estructural) que tindria l'eliminació del dèficit fiscal amb la resta
d'Espanya.
"En conseqüència, és cert que una
Catalunya independent tindria unes finances més sòlides i sostenibles al
llarg del temps. Però, en canvi, indueix a confusió afirmar, com sovint
es fa, que l'eliminació del dèficit fiscal faria que els problemes
financers de la Generalitat desapareguessin d'un dia per l'altre i que
no calgués fer retallades, perquè immediatament disposaríem de 16.500
milions més dels que avui tenim".
L'altre punt de
controvèrsia és quin és el millor mètode per calcular les balances, el
de flux monetari o el de flux de benefici. Segons Castells, "el del
benefici és més apropiat si l'objectiu és determinar els efectes de la
independència sobre la reducció del dèficit públic (del govern de la
Generalitat), perquè si Catalunya esdevingués independent, una part de
la despesa central hauria de ser assumida pel govern de Catalunya. En
canvi, el del flux és més apropiat si l'objectiu és estudiar l'impacte
sobre el PIB de Catalunya, perquè encara que el govern de Catalunya
hagués d'assumir despeses que ara no fa, el diner no se n'aniria fora de
Catalunya, com ara passa".
PIB versus dèficit públic
Per tant, la posició de l'exconseller d'Economia és clara: cal
distingir entre efectes a curt i a llarg termini i efectes sobre
l'economia general i sobre les finances públiques: "A llarg termini,
podem presumir que l'impacte positiu en termes de finances públiques
(reducció del dèficit de la Generalitat) de l'eliminació del dèficit
fiscal podria situar-se entre el 4,8% i el 5,8% del PIB i l'impacte
positiu sobre el PIB de Catalunya entre el 7,0% i el 8,5%. Tanmateix,
l'efecte és més reduït a curt termini: al voltant del 0,4% en termes de
finances públiques i del 3,0% en termes de creixement del PIB de
Catalunya".
Les explicacions de Castells són molt
útils per interpretar els resultats de les balances fiscals, ja que cada
dada respon a una pregunta concreta i a un límit temporal diferent. En
qualsevol cas queda clar que l'impacte econòmic de l'eliminació del
dèficit fiscal seria positiva, però ho seria de manera progressiva i que
d'entrada la millora es notaria força més en l'economia en general que
en les finances públiques. D'aquesta manera, queda clar que qualsevol
debat sobre els efectes de la independència ha de distingir
obligatòriament entre el curt i el llarg termini, ja que, segons les
dades disponibles, es tracta més d'una inversió de cara al futur que una
manera de resoldre per la via ràpida els problemes actuals.
Aquesta doble perspectiva és present també en la resta del capítol de
Castells en què defensa la viabilitat econòmica d'una Catalunya
independent ("Com no hauria de ser-ho quan ho són països molt més
petits, amb menys potencial i menys renda per càpita, menys
diversificats i molt més dependents?"), però fuig del discurs
triomfalista i avisa que tot dependrà "de la manera com s'hi arribi". La
clau, per ell, és la pertinença a l'euro. I conclou: "Aquest conflicte
només té solució per la via del pacte i la negociació. Fins i tot per
arribar a la independència".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada