L'Estat català necessitaria entre 51.000 i 71.000 funcionaris més
L’economista Josep Pedrol xifra els nous llocs de treball que caldria crear per sostenir les estructures d’estat de Catalunya en el context europeu
Forces armades, ministeris, justícia i sector públic estatal i ens públics, els àmbits que registrarien un creixement més alt de funcionariat
L'Estat català necessitaria entre 5.611 i 6.344 nous treballadors de justícia per assolir nivells europeus.
El govern d’un Catalunya independent necessitaria entre 51.043 i 71.596
nous funcionaris per fer front a les estructures d’estat necessàries
per ser autosuficient en el context europeu, tenint en compte que la
separació d’Espanya comportaria assumir competències com les forces
armades, la tresoreria de la Seguretat Social, la gestió d’alguns
tributs i les agències estatals, entre d’altres. De la plantilla actual
de treballadors públics, 160.925 sense comptar els treballadors
temporals, s’hauria de passar a una forquilla d’entre 211.968 i 232.521
funcionaris, és a dir, un increment d’entre el 32% i el 44%.
Són els càlculs que presenta l’economista Josep Pedrol al llibre Economia de Catalunya. Preguntes i respostes sobre l’impacte econòmic de la independència (Profit, 2014), en un assaig en què analitza l’impacte en l’ocupació d’un nou Estat català.
Pel que fa al personal de l'administració pública espanyola a Catalunya, fonts consultades per Nació Digital assenyalen que sembla lògic que no seria absorbit pel nou estat, especialment els cossos de Policia espanyola, Guàrdia Civil o exèrcit, a menys que superessin els processos pertinents. En canvi, la majoria del personal de justícia podria mantenir-se. Però Pedrol, que no ha entrat en aquesta qüestió en el seu estudi, assenyala que "és lògic pensar que una bona part dels funcionaris estatals seran traspassats a la Generalitat del nou estat".
Pel que fa al personal de l'administració pública espanyola a Catalunya, fonts consultades per Nació Digital assenyalen que sembla lògic que no seria absorbit pel nou estat, especialment els cossos de Policia espanyola, Guàrdia Civil o exèrcit, a menys que superessin els processos pertinents. En canvi, la majoria del personal de justícia podria mantenir-se. Però Pedrol, que no ha entrat en aquesta qüestió en el seu estudi, assenyala que "és lògic pensar que una bona part dels funcionaris estatals seran traspassats a la Generalitat del nou estat".
Josep Pedrol ha estimat el nombre de nous funcionaris per cobrir les
noves funcions de l’Estat català comparant les administracions públiques
de dotze països europeus de dimensió similar i amb diferents graus de
desenvolupament de l’Estat del benestar. El punt de partida, assenyala
l’estudi, està molt per sota de la mitjana espanyola d’assalariats
públics -19,2% de la població activa-, i se situa en el 14,3%. El primer
territori en nombre de funcionaris és Extremadura, amb un 31,9%. Per
arribar a la forquilla d’entre 51.000 i 71.000 nous assalariats públics,
l’economista ha establert dos supòsits. Un, en què la dimensió del nou
estat tindria una plantilla proporcional al 16% del total de 570. 691
funcionaris que té l’Estat espanyol -per població de Catalunya- i dos,
proporcional al 18% del PIB que representa Catalunya en el total
estatal.
Noves ofertes de treball
Les forces armades, ja sigui en format exèrcit, guàrdia nacional o
policia militaritzada necessària per garantir la seguretat del
territori, serien el sector que més ocupació generaria. Segons els
càlculs de Pedrol, caldrien entre 18.296 i 29.274 efectius, “dades que
estan en la banda baixa de la proporció d’Espanya i proporcionals a la
mida de les forces armades europees. Aquesta forquilla equival a entre
2,5 i 4 efectius per cada 1.000 habitants. El sector públic estatal
d’ens públics i organismes -Banc Central, telecomunicacions, etc-
necessitaria entre 7.473 i 8.874 treballadors, i l’estructura de
ministeris, que absorbiria el personal actual de conselleries
-actualment 16.021 empleats- demandaria entre 3.286 i 6.906 nous
funcionaris per desenvolupar noves tasques com la diplomàcia i les
direccions estatals, de regulació i supervisió, etc.
Pel que fa a l’administració de Justícia, l’estudi estima un increment
de plantilla d’entre 5.611 i 6.344 persones, per tal de modernitzar i
adaptar el sistema judicial català al nivell d’una democràcia moderna.
En el capítol de les forces de seguretat, la policia catalana hauria
d’assumir les funcions de control de fronteres de persones i
mercaderies, actualment a mans de la Policia Espanyola i la Guàrdia
Civil. També caldria assumir tasques d’intel·ligència policial,
terrorisme i relacions internacionals en l’àmbit de la seguretat. Tot
plegat, entre 4.000 i 5.500 noves contractacions.
L’Agència Tributària sumaria entre 4.316 i 5.125 treballadors als 1.000
que actualment té, perquè assumiria la gestió d’impostos que ara són a
mans de l’Agència Tributària espanyola. Un cas similar és el de la
Seguretat Social, que seria de nova creació. Tindria una dimensió
d’entre 4.107 i 4.877 treballadors, que s’encarregarien de la gestió
ordinària i de l’Institut Nacional de Seguretat Social i la Tresoreria.
Pel que fa a les agències estatals -recerca, seguretat aèria, etc-,
l’estudi calcula una demanda d’entre 2.144 i 2.546 empleats nous. Per al
personal docent no universitari, caldrien entre 1.104 i 1.310
funcionaris que es dedicarien a la supervisió de centres escolars de
nivell nacional, com per exemple, escoles de diplomàtics. La gestió
central i i supervisió de la sanitat, requeriria la contractació d’entre
486 i 577 treballadors, mentre que per patrimoni nacional, n’hi hauria
prou amb 262 nous empleats.
Les xifres de nova contractació són prou baixes, una circumstància que a
parer de Josep Pedrol es deu al fet que el 70% dels funcionaris són de
sanitat i ensenyament, i “és molt possible que amb la independència, la
Generalitat no incrementi de manera rellevant el nombre d’escoles i de
mestres, ni el nombre d’hospitals i de metges”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada