DRET A DECIDIR
El sí-sí encara necessita millorar
Anteriors consultes evidencien volatilitat de l’electorat quan el debat previ ha estat ràpid o poc intens
JORDI MUÑOZ Politòleg |
Què passa en els mesos i les setmanes anteriors als
referèndums? Com canvia l’opinió pública durant la campanya abans d’una
consulta per modificar l''statu quo'? Si atenem les dades recollides pel
politòleg quebequès Lawrence Le Duc, i completades per l’escocès Alan
Renwick, per a 34 referèndums celebrats en democràcies consolidades
durant els últims trenta anys [ veure gràfic],
hem de concloure que, si durant la campanya del referèndum hi ha algun
canvi substancial en la posició de l’opinió pública, serà normalment en
detriment del sí, del canvi en l''statu quo'.
L’electorat, quan s’acosta la data de la votació, pot tenir tendència a
considerar seriosament les incerteses del canvi proposat, i si les
posicions no estan gaire cristal·litzades, una part dels electors poden
espantar-se i optar per preservar l’ statu quo. Per això, si
observem la sèrie històrica de referèndums de la gràfica, hi veiem com
en el període immediatament anterior a la votació el sí acostuma a
perdre suports, i de vegades ho fa de manera molt més severa del que es
pot pensar.
La consulta, més difícil de predir
I és que els resultats dels referèndums resulten, sovint, especialment
difícils de predir per a les enquestes. A casa nostra tenim experiència
recent d’enquestes que han errat la predicció del resultat, entre
altres motius per canvis d’última hora en l’electorat que la demoscòpia
no va ser a temps de capturar, com en les eleccions generals del 2004, o
més recentment en les del Parlament del 2012, quan n’hi havia moltes
que situaven CiU, que va acabar perdent 12 escons, prop de la majoria
absoluta.
En el cas d’una consulta com la del 9-N,
hem de prendre encara més precaució, ja que posarà l’electorat davant
una decisió que no ha hagut de prendre mai abans. Les eleccions, en el
fons, plantegen una tria que ja hem fet en anteriors ocasions, però el
referèndum és una cita única i de temàtica única.
Les enquestes que tenim ens informen de les preferències actuals de la
ciutadania, però no n’hi ha prou per fer prediccions acurades. Avui
sabem que hi ha una majoria clara que vol un canvi en la relació
Catalunya-Espanya, i que votaria sí en la primera urna. La
majoria per l’estat independent (el sí-sí), en canvi, és més ajustada,
sobretot en el cas d’una alta participació. L’última enquesta
experimental del Centre d’Estudis d’Opinió el situava entre el 45% i el
65% dels suport en funció de les circumstàncies. En tot cas, en els
pròxims mesos passaran moltes coses que podrien alterar aquesta
correlació de forces o, per contra, contribuir a cristal·litzar-la.
De fet, si observem la gràfica, que compara la intenció de vot al sí
uns mesos abans de la votació amb el resultat final d’aquests 34
referèndums, veurem dos casos. En uns, la majoria de votants i d’actors
polítics no tenien posicions ben definides anticipadament. Els votants
han d’informar-se ràpidament de les opcions i de les conseqüències, i
els referents de què disposen són menys clars. Sovint, a més, els
partits envien senyals ambigus o contradictoris, cosa que dificulta
encara més que puguin prendre una opció clara. En aquestes
circumstàncies, és fàcil trobar grans canvis d’opinió en períodes curts
de temps: l’opinió pública es mostra molt volàtil i la campanya pot
capgirar les coses.
Per contra, hi ha altres
referèndums en què les posicions estan clares d’entrada. Solen ser
consultes fetes després d’anys de debat polític sobre la qüestió, els
votants tenen abundant informació des de temps abans i, a més, els seus
referents polítics tenen posicions nítides i envien senyals clars de què
votar. En aquests casos, els ciutadans es basen en la seva ideologia,
identitat o simpatia de partit per orientar-se fàcilment. I hi ha molta
menys volatilitat: el resultat sol estar bastant clar anticipadament.
Les campanyes es basen en la lluita per una franja més o menys reduïda
d’indecisos, que el camp del sí vol seduir i el camp del no normalment
mira d’espantar.
La recepta per la tercera via
Els dos referèndums celebrats sobre la sobirania del Quebec, el 1980 i
el 1995, són dos bons exemples d’aquestes dues dinàmiques. En el primer
es va plantejar una pregunta confusa sobre un concepte nou, la
sobirania-associació, que d’entrada va resultar atractiu per a molts
quebequesos. En canvi, durant la campanya, van anar creixent les
incerteses sobre el significat de la proposta i, d’altra banda, el
govern canadenc va oferir als quebequesos durant la campanya un federalisme renovat
com a tercera via. Tot i que era una alternativa poc definida, va
funcionar-los. El resultat va ser que durant la campanya el sí va perdre
fins a 22 punts de suport i va acabar clarament derrotat.
Per contra, el 1995 es va plantejar un referèndum en uns termes molt
més clars. El debat feia anys que estava instal·lat, i partits i votants
tenien posicions molt ben definides. Les coses es van moure molt poc en
la campanya: pocs votants no tenien una posició clara de partida. Ara
bé: en un escenari tan ajustat, els petits moviments poden ser decisius
per al resultat final.
Què en podem aprendre, de
tot plegat, per al cas català? ¿Ens trobem en un context d’alta
volatilitat que ens pugui fer preveure grans canvis en contra del sí o,
per contra, les posicions estan cristal·litzades i els moviments es
donaran només en els marges? Si atenem les enquestes recents, hem viscut
en els últims tres o quatre anys grans canvis en l’opinió pública
catalana. Bona part de l’independentisme actual és recent i, per tant,
hi ha la possibilitat que a mesura que s’acosti el moment de votar una
part sigui receptiva als missatges de la por sobre les incerteses de la
independència.
Però és difícil pensar que veurem un
gran moviment de desinflament del sí. Tenim indicacions cada vegada més
clares que les posicions durant el 2013 han anat cristal·litzant, que
els partits i líders van reduint ambigüitats i els convençuts d’una
banda i de l’altra es mostren menys oberts al canvi. Així, si no hi ha
grans sorpreses, és ben possible que la campanya es jugui en els marges.
Uns marges que poden ser decisius per decantar el resultat.
Excepció eslovena amb un estat en liquidació
Un cas que es desvia de la tendència general és el referèndum
d’independència d’Eslovènia, el 1990. Aquell referèndum va ser una
decisió d’unes elits polítiques que van haver de reaccionar amb rapidesa
a la crisi iugoslava, que ja amenaçava d’acabar en catàstrofe. Poc
abans encara proposaven una sortida de tipus confederal. Un any abans,
el suport a la independència no era majoritari, tampoc entre la
població, i el resultat del referèndum, en el moment de convocar-lo, era
encara una incògnita. Al final, però, el sí a la independència va
obtenir una gran victòria, amb més DEL 88% dels vots. Els eslovens van
triar fugir d’un estat que ja havia col·lapsat i, per tant, l’ statu quo anterior ja no existia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada