«Manifest de jutges pel dret de decidir
Els
sotasignats --jutges i magistrats que exercim a Catalunya--, en la
nostra condició de juristes i servidors públics, pensem que podem
brindar a la societat civil catalana la nostra perspectiva respecte a la
legitimitat i/o legalitat de l'anomenat dret de decidir i, en el seu
cas, de les seves possibles manifestacions.
Ara mateix es
produeix, a Catalunya però també a la resta de l'estat, un ampli i
intens debat sobre l'anomenat dret de decidir. I des de determinats
posicions o plantejaments s'ha transmès la idea que el reconeixement o
exercici d'aquest dret de decidir queda absolutament al marge del nostre
ordenament constitucional i, fins i tot, del marc jurídic internacional
i que, per tant, no gaudeix de cap legitimitat.
La qüestió
clau d'aquest debat, al nostre entendre, passa per acceptar o no la
realitat nacional de Catalunya i, per tant, la seva plena sobirania per a
decidir el seu futur.
Cal partir d'un fet que --pensem-- no
admet discussió: Catalunya és una nació. Aquesta realitat ve determinada
per una història, una cultura, una llengua pròpia, i --per sobre de
tot-- una reiterada i perseverant voluntat de ser reconeguda com a
societat nacional diferenciada, compatible amb el seu caràcter plenament
integrador, ben palès en la història més recent.
Aquest fet
--la realitat nacional de Catalunya-- rau en la base de la Constitució
de 1978 i en els Estatuts d'Autonomia del 1979 i 2006. Si el
reconeixement no fou, en el seu moment, més explícit, va ser per raons
prou conegudes, bàsicament el model de transició a un règim democràtic i
el perill d'involució o amenaça autoritària, confirmat l'any 1981.
Aquesta indiscutible realitat nacional de Catalunya comporta,
indefectiblement, el reconeixement del seu dret de decidir: l'anomenat
'principi democràtic' impregna tot l'ordenament jurídic internacional i
comunitari, i una de les seves manifestacions més elementals és el dret
dels pobles i nacions de decidir el seu futur.
Per tant, la
negació del dret de decidir només es pot entendre i sostenir per un
criteri estrictament ideològic i polític de negar la realitat nacional
de Catalunya.
Certament, es pot entendre que Catalunya ja ha
exercit aquest dret en diverses ocasions: en referendar la Constitució i
els successius Estatuts de 1979 i 2006. Però la seva darrera decisió,
l'Estatut de 2006, ha estat --en aspectes essencials d'identitat
nacional i autogovern-- manifestament desvirtuada per la sentència del
Tribunal Constitucional de 28 de juny de 2010.
Aquest rebuig ha
generat l'actual situació política: segons és públic i notori per les
successives manifestacions (2010, 2012 i 2013), les enquestes públiques i
reiterats pronunciaments de les organitzacions socials, sindicals i
polítiques, posen de manifest que gran part de la societat catalana
--vist el rebuig a la seva darrera decisió (l'Estatut de 2006)-- vol
tornar a decidir la seva articulació amb l'Estat espanyol, i fer-ho
contemplant totes les opcions, inclosa la independència.
En
contra del que s'afirma des de determinats sectors i com a juristes,
considerem que aquest dret de decidir es pot exercir en l'actual marc
constitucional, des d'una perspectiva dinàmica i viva, no sacramental,
de la Constitució, com escau a un estat social i democràtic de dret, que
--tal com es defineix al seu article primer-- propugna com a valors
superiors del seu ordenament jurídic la llibertat, la justícia, la
igualtat i el pluralisme polític. I en tot cas, tota Constitució, com a
eina essencial de convivència democràtica, ha de permetre un procés
continu de discussió i evolució, i la consegüent acceptació de qualsevol
projecte legítim de modificació de l'ordre constitucional.
Com
també es proclama a l'article 9.2 de la Constitució, correspon als
poders públics promoure les condicions perquè aquests drets de llibertat
i d'igualtat de l'individu i dels col·lectius en què s'integra siguin
reals i efectius, així com remoure els obstacles que els impedeixin i
facilitar la participació de tots els ciutadans a la vida política,
cultural i social. Aquest dret fonamental de tots els ciutadans de
participar en assumptes públics es consagra en el seu article 23 i, més
concretament, en l'article 92 es preveu la possibilitat de consulta per
mitjà de referèndum respecte de les decisions polítiques d'especial
transcendència.
Finalment, cal recordar que --segons es disposa
al seu article 10.2-- els preceptes de la Constitució relatius als
drets fonamentals i a les llibertats s'han d'interpretar segons la
Declaració Universal de Drets Humans i els tractats i acords
internacionals ratificats per l'Estat espanyol, que es fonamenten en el
'principi democràtic', en la consideració que la voluntat del poble és
la base de l'autoritat del poder públic (article 21 de la Declaració
Universal) i en el dret dels pobles a la seva lliure determinació (Pacte
Internacional de Drets Civils i Polítics i Pacte Internacional de Drets
Econòmics, Socials i Culturals). Dret d'autodeterminació que, segons
els criteris més recents (i en relació amb el cas del Canadà), no es
limita només als pobles governats o sotmesos per potències estrangeres,
sinó que s'estén a aquells pobles que, tot i estar integrats en un estat
democràtic, pateixen una limitació del seu dret a l'autogovern.
En definitiva, considerem que en el marc constitucional actual,
interpretat a la llum de la normativa internacional i dels principis i
drets fonamentals que la inspiren, és viable el legítim exercici del
dret a la consulta que reclama de forma majoritària la societat
catalana.
Barcelona, 6 de febrer de 2014»
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada