Als 87 anys mor l'escultor Josep Maria Subirachs
El seu llegat inclou 'Evocació marinera', la primera escultura
abstracta que es va col·locar als carrers de Barcelona, i els grups
escultòrics de la façana de la Passió de la Sagrada Família
ARA Barcelona |
L'escultor Josep Maria Subirachs
va morir ahir a dos quarts de deu de la nit als 87 anys a Barcelona,
segons han informat fonts pròximes a la família, després d'una llarga
malaltia neurodegenerativa. La cerimònia de comiat se celebrarà en la
intimitat i pròximament se li dedicarà un acte públic per a tothom que
vulgui acomiadar-se de l'artista i recordar-lo. L'Estudi Regomir,
on es pot contemplar una selecció d'obres de petit format de l'artista,
celebrarà demà una jornada de portes obertes des de les deu del matí
fins a les set de la tarda per retre-li homenatge o hi haurà un llibre
de condol a disposició del públic.
Autor d''Evocació marinera', la primera escultura abstracta que es va
col·locar als carrers de Barcelona, i dels grups escultòrics de la
façana de la Passió de la Sagrada Família, Subirachs va néixer en una
família humil del Poblenou. Va haver de renunciar a la carrera
d'arquitectura i es va decantar per l'escultura. Es va formar al taller
d'Enric Monjo entre el 1942 i el 1947 i també va treballar durant uns
mesos amb Enric Casanovas, tot i que va morir pocs mesos després que
Subirachs entrés al seu taller.
El 1948, Maria
Subirachs va fundar el grup Postlectura, juntament amb els escultors
Francesc Torres Monsó i Martí Sabaté i els pintors Esther Boix, Ricard
Creus i Joaquim Datzira. Subirachs va viatjar a París amb una beca per
ampliar els estudis. També va viatjar a Bèlgica arran de la invitació
del pintor Luc Peire, que havia descobert la seva obra al Saló
d'Octubre, on Subirachs va exposar entre el 1949 i el 1957.
Josep Maria Subirachs va evolucionar del seu noucentisme inicial cap a
un estil més expressiu i esquemàtic. "Subirachs és un dels escultors
cabdals de la segona meitat del segle XX", va dir el crític d'art Daniel
Giralt-Miracle amb motiu del 85è aniversari de l'artista. "Va fer un
salt mortal –va afegir– de l'escultura noucentista a l'abstracció
gràcies a la seva excel·lent formació. I als anys 80 va recuperar la
figuració reprenent el llenguatge del Renaixement i el Barroc i
combinant-lo amb el 'pop art'. No es pot qüestionar que és una artista
molt original i molt personal". Subirachs va ser reconegut com Cavaller
de l'Ordre de les arts i les lletres de França, amb la Creu de Sant
Jordi i la Medalla d'Or del Mèrit artístic de l'Ajuntament de Barcelona.
També va rebre la Medalla d'Honor de la Reial Acadèmia de Belles arts
de Santa Isabel d'Hongria, la Medalla de la Universitat Autònoma de
Barcelona i la Medalla d'Or del Fons Internacional de Pintura de
Barcelona.
Al llarg de la seva
trajectòria, Subirachs va realitzar més d'un centenar d'escultures
públiques arreu del món, més de 70 de les quals són a Barcelona, com el
monument a Francesc Macià de la plaça de Catalunya, el monument a Narcís
Monturiol, el fris 'Barcelona' de l'Ajuntament de Barcelona i la porta
de la capella de Sant Jordi del Palau de la Generalitat. A més, se'l
considera un renovador de l'art sacre, tot i que es declarava agnòstic,
amb les escultures que va realitzar per al santuari de la Virgen del
Camino, a Lleó.
L'agra polèmica que van despertar els
grups escultòrics que va fer per a la façana de la Passió van marcar la
trajectòria de Subirachs. Va començar-hi a treballar el 1986 i la tasca
es va perllongar fins al 2005. La darrera obra que va realitzar per a
la basílica van ser les portes de bronze que va crear per a la façana de
la Glòria. En total, va fer més de 100 escultures de pedra i quatre
portes de bronze.
En els darrers
anys, les dificultats logístiques i les circumstàncies econòmiques van
dur a la cancel·lació del Centre Cultural Caixa Penedès Espai Subirachs,
un museu de la seva obra que havia d'estar ubicat pels volts del Museu
Picasso. Havia d'obrir les portes el 2004, coincidint amb el Fòrum de
les Cultures, però l'obertura es va posposar. L'artista havia cedit 300
obres de la seva col·lecció particular i l'entitat bancària n'havia
adquirit 30.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada