TELECOMUNICACIONS
Dos empresaris es disputen crear el primer operador català de telefonia
Els dos projectes busquen finançament per fer una companyia que segueixi el model d’Euskaltel
ÀLEX FONT MANTÉ Barcelona |
Atesa la saturació de l’espectre
electromagnètic, les companyies naixerien inicialment com a operadores
mòbils virtuals (OMV), que són el tipus de companyies que més línies
estan guanyant actualment. És a dir: oferirien serveis utilitzant la
infraestructura d’alguna de les grans companyies, seguint el model de
Yoigo o Pepephone. El seu objectiu, però, és signar acords més profunds
amb les operadores per oferir també serveis de telefonia fixa i
internet.
El projecte de Pérez-Mas, batejat com a
Parlem, és el que està més avançat, segons han explicat a l’ARA diverses
fonts del sector. Pérez-Mas confirma l’existència de Parlem, però diu
que actualment està “aturat” i que es podria reactivar en les dues o
tres setmanes vinents. Aquest empresari, amb una llarga trajectòria en el món de les
telecomunicacions i que actualment treballa a la Mobile World Capital,
explica que l’únic que li falta per poder arrencar la companyia és
acabar de convèncer els inversors. “Hi ha molt moviment al sector i això
frena els inversors”, afirma.
Possible acord amb Telefónica
Dues fonts diferents, però, asseguren que Parlem ja està molt avançat i
que l’empresa té l’objectiu de començar a operar a l’abril. Això
explicaria per què Pérez-Mas diu que el projecte es reactivarà
d’aquí dues o tres setmanes. Una d’aquestes fonts afegeix, a més, que
Parlem ja ha tancat un acord per poder utilitzar la infraestructura de
Telefónica.
Per llançar l’empresa, Pérez-Mas s’ha
aliat amb Carlos Lambarri, director general d’Euskaltel entre el 1998 i
el 2000. La companyia basca -que té una quota de mercat del 25% en
aquella comunitat entre telefonia mòbil i fixa- és, precisament, la
inspiració d’aquestes operadores catalanes.
L’altre
projecte, liderat per Xavier Vinyals, està més endarrerit malgrat que,
paradoxalment, el seu embrió es va gestar durant l’època en què el
tripartit governava a la Generalitat. Vinyals, conegut també perquè
presideix la Plataforma Pro Seleccions Catalanes, confirma que “fa anys”
que té registrada l’empresa Societat General de Telecomunicacions de
Catalunya. Diverses fonts afirmen que la marca comercial del seu
projecte es dirà Om, però ell no ho vol revelar. “La marca comercial és
secret comercial”, diu.
La inversió necessària per
iniciar una companyia així varia molt en funció de si necessita
infraestuctura nova. Un expert calcula que una OMV -que no necessita
tenir torres pròpies- pot requerir uns 6 milions d’euros els dos primers
anys. Per a una OMV, el principal cost són el finançament dels
terminals que els clients comprin i també, molt important, el
màrqueting.
El sector dóna per descomptat que a
Catalunya “no hi ha espai per a les dues companyies” i es considera que
el més lògic seria que es fusionessin. Xavier Vinyals es mostra obert a
parlar-ne “si els projectes són compatibles”, però Ernest Pérez-Mas no
ho preveu de cap manera. “Om no es farà”, afirma.
La
sacsejada que viu el sector de les telecomunicacions ha influït
decisivament en aquests projectes. Segons Pérez-Mas, sense aquests
moviments Parlem ja hauria sortit al mercat i deixa entreveure que abans
de l’estiu passat va estar a punt de fer-ho. Un dels factors que ha
sotragat el sector són les possibles fusions: Telefónica ha estudiat
comprar Yoigo i Jazztel -unes companyies amb qui ja col·labora- i
Vodafone ha explicitat el seu desig d’adquirir Ono. Al mateix temps,
Vodafone ha denunciat a Competència alguns dels acords entre Yoigo i
Telefónica.
I un altre factor d’inestabilitat són
les dures lluites de preus. Totes les operadores s’han llançat a oferir
tarifes combinades de mòbil, telefonia fixa i internet, cosa que ha
rebaixat dràsticament la factura global. “Ara mateix un projecte que
neixi només oferint telefonia mòbil naixerà coix”, explica un expert del
sector. Per tant, malgrat que neixin com a operadores de telefonia
mòbil, la companyia que aconsegueixi sortir al mercat previsiblement
haurà d’acabar oferint telefonia fixa i internet si vol tenir èxit.
El mateix expert diu que al mercat hi ha espai per a una operadora
catalana “perquè la gent se la sent més seva” que les altres companyies,
com passa al País Basc amb Euskaltel.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada