dilluns, 15 de desembre del 2014

Les escoles hauran de regular l’ús del mòbil el curs que ve


EDUCACIÓ

Les escoles hauran de regular l’ús del mòbil el curs que ve

El Govern insta els centres a aprofitar els ‘smartphones’ com una eina d’aprenentatge


Alumnes de l’Institut Joaquima Pla i Farreras, de Sant Cugat del Vallès, utilitzant una tauleta a l’aula. Al fons, penjada a la paret, hi ha la normativa de l’ús del mòbil, basada en quatre colors i codis. / C. CALDERER
Un de cada quatre nens de deu anys té mòbil. El percentatge creix fins al 90% en els adolescents de quinze anys. Tenint en compte les xifres, extretes de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), és difícil evitar que els smartphones entrin a classe. Els centres escolars fa anys que debaten com s’ha de gestionar la seva irrupció. Una part -la majoria- han optat per prohibir-ne l’ús, i la resta per incloure’ls com una eina més d’aprenentatge. El departament d’Ensenyament ha decidit acabar amb el debat i instarà les escoles i els instituts a regular-ne l’ús el curs 2015-2016. La conselleria d’Irene Rigau, seguint la premissa de donar la màxima autonomia als centres, deixarà que siguin les escoles i els instituts els que decideixin com s’ha de materialitzar l’ordenança. Ara bé, el departament els aconsellarà que aprofitin el mòbil com a eina educativa.
Segons la directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa del departament d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, els smartphones tenen un paper clau en el dia a dia dels nens. “Per a ells són com una pròtesi”, diu. Les escoles -insisteix- ho han d’aprofitar i utilitzar-los per millorar l’aprenentatge. Tot i que Ensenyament encara està elaborant les pautes “generals” que donarà als centres, les instruccions es basaran en tres línies de treball. La primera serà trobar “espais i moments” en què el mòbil pugui ser un instrument de suport educatiu. La segona, determinar en quins llocs no es podrà utilitzar, i la tercera, decidir els espais on es pot compaginar la utilització dels smartphones amb la restricció.
Un cop definides les pautes, els centres seran els que elaboraran les normes i els càstigs, en cas d’incompliment. “Cada escola, en funció de la seva autonomia, de les seves capacitats i de la seva organització, decidirà com materialitzarà la normativa”, deixa clar la portaveu del departament. “En cap cas seran unes instruccions tancades”, reitera. Fins ara el departament no tenia una normativa escrita. “Quan algun centre ens consulta com ho ha de gestionar, li aconsellem que es permeti l’ús dels mòbils però al mateix temps que reguli com fer-ho”, detalla la directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa.
La posició d’Ensenyament és just l’oposada que defensa el Consell Escolar Municipal (CEM) de Girona. El consell ha aprovat un reglament en què “es prohibeix” a tot l’alumnat l’ús dels mòbils als “recintes” dels centres, excepte “autorització expressa” del professorat per a usos didàctics. “El mòbil no es pot fer present, ni visible, ni audible, encara que sigui per utilitzar alguna de les seves aplicacions. Cal apagar el mòbil en entrar al centre”, diu el document. El reglament deixa clar que si l’alumnat incompleix la normativa se li confiscarà el dispositiu entre dos i cinc dies, en funció del que decideixi el centre. Per recuperar l’aparell, afegeix, el professorat de l’institut haurà de parlar amb l’alumne i la seva família. Per reconduir la normativa, Ensenyament ja s’ha posat en contacte amb el Consell Escolar de Catalunya. “Estudiarem si pot haver-hi un pronunciament del Consell i, així, aconseguir un debat més ampli”, avança Ruiz.
Malgrat de Mar també el prohibeix
Però el Consell Escolar de Girona no és l’únic que ha prohibit l’ús del mòbil a l’aula. L’Ajuntament de Malgrat de Mar ha pres la mateixa mesura tant a les escoles com als instituts per frenar “l’ús descontrolat” dels aparells. La prohibició ha entrat en vigor aquest mateix curs i s’ha acordat conjuntament amb tots els centres educatius del municipi. A part de no poder-los fer servir, el consistori també recomana no portar aquests aparells als centres. “En cas que s’utilitzi el mòbil, es requisarài es lliurarà a les famílies personalment. Utilitzar el telèfon mòbil serà considerat una falta lleu o greu, en funció de l’ús que se’n faci i segons el reglament intern de cada centre”, especifica la normativa. “Prohibir-lo no és la solució. El que s’ha de fer és ensenyar a l’alumnat a utilitzar-lo amb criteri i sentit”, assegura la professora de tecnologia i educació del departament de pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili (URV) Mercè Gisbert.
La regulació de l’ús del mòbil per al curs vinent va en sintonia amb la política educativa sobre noves tecnologies impulsada pel departament els últims tres cursos. El 2012-2013 el Govern, conjuntament amb la Mobile World Capital Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i la GSMA (organitzadora del Mobile World Congress) va impulsar el programa mSchools amb l’objectiu d’introduir el mòbil a les aules com a eina d’ensenyament. Durant el primer curs es va crear l’assignatura Mobilitzem la Informàtica, basada en la creació d’aplis per a mòbils. Actualment fan aquesta matèria 12.000 alumnes d’ESO i un petit percentatge dels de cicles formatius. Dins del mateix programa, aquest any s’ha impulsat el Mobile History Map (MHM), en què els alumnes de primària, secundària i FP han de crear i geolocalitzar continguts relatius a punts d’interès pròxims al seu centre educatiu.
Tot i que per tirar endavant el projecte Ensenyament ha format el professorat, Gisbert alerta que hi ha un “dèficit” en aquest àmbit. “No està ben format senzillament perquè la tecnologia avança més ràpidament que el sistema educatiu, que en alguns aspectes s’ha quedat al segle XIX”, conclou la professora de tecnologia i educació de la URV.
Castella-la Manxa els expulsa de l’aula
Mentre Catalunya aposta per utilitzar els mòbils a l’aula, altres comunitats autònomes van en direcció contrària. És el cas de Castella-la Manxa. El seu govern va aprovar el novembre passat la nova llei d’infància i adolescència, que prohibeix l’ús dels smartphones en escoles i instituts. Fins llavors, el funcionament era el mateix que a Catalunya: cada centre decidia com regulava l’ús del telèfon. Segons la nova normativa, només es podrà utilitzar el dispositiu de manera excepcional per “motius pedagògics” i sempre que es justifiqui per escrit i es compti amb l’aprovació del claustre de professors i de les famílies. Tot apunta que la Xunta de Galícia seguirà el mateix camí que el govern de Castella-la Manxa. Els gallecs volen aprovar per decret la prohibició dels smartphones. De fet, a la majoria dels seus centres ja no es poden utilitzar . La mesura té el vistiplau de la comunitat educativa, que assegura que entrar el mòbil a l’aula és un problema.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada